10 Comments

Som lärare i 40 års tid så har jag sett just denna negativa trend som skolan gått igenom. Från kunskapsskola med tydliga betygskriterier, ordning och vikt av ämneskunskap till en skola där politisk skolning fås allt större vikt och där ämneskunskaper och träning av abstrakt tänkande prioriteras ned. Denna utveckling fortsätter i dag, svårare avsnitt i ett ämne tas bort och ”jobbiga” ämnen prioriteras ned. Lärarens status och arbetssituation förvärras, betyg ska sättas i samråd med eleven vilket i många fall orsakar intensiva diskussioner där ibland även föräldrar blandar sig i. Elever ska special behandlas, en som störs på prov ska få sitta i eget rum, den som har svårt att läsa får sina texter uppspelade, en elev som är orolig ska få gå ut och in i klassrummet som den vill osv. Under 80-talet försvann flera av de duktigaste pedagogerna från det gymnasium jag gick i under 70-talet. Dessa lärare var oerhört duktiga pedagoger just för att dom brann för sitt ämne och för att dom hade gedigna ämneskunskaper. Anledningen till att dom inte ville fortsätta att undervisa var just övergången från kunskapsskola till en mer fluminriktad skola där kunskaperna inte länge var lika viktiga. Det är just gedigna och djupa ämneskunskaper och intresse för sitt ämne som gör att en lärare blir duktig pedagog. Där har Ivar fullständigt rätt. Lektortjänster fanns på den tiden där lärare hade möjlighet att bara undervisa i sitt ämne, här fanns plats för gedigna kunskaper, egendomliga kombinationer av ämnen som ma/sv/idrott var oerhört sällsynt. Skolan har blivit en experimentanläggning för ideologiska försök. Låt oss i framtiden slippa denna klåfingriga hantering av vårt viktiga utbildningsväsen och låt skolan bli det som den är gjord för, en kunskapsförmedlande skola byggd på respekt för kunskap och saklighet utan ideologiska inblandningar.

Expand full comment

Min styvmor var en s.k. dinosaurie, en 40-talist som utbildades till lärare på 60-talet. Då ingick olika lämplighetsprov för lärarkandidaterna, bl.a. testades deras förmåga att kommunicera inför åhörare. Väldigt logiskt att det ställdes krav på dessa grundläggande förmågor.

Expand full comment

Tror att del av lösningen på gymnasienivå är att bara låta studenter med en master får chansen att studera till gymnasielärare. Dessvärre är det en kostsam reform och måste ställa mot andra kostnader.

Expand full comment

Det är en märklig debatt som försiggår om yttrandefriheten. Vissa åsikter som framförts för tankarna till Neville Chamberlains, "Peace in our time". Jag blev iof sig positivt överraskad av Kristersons/Strömmers presskonferens. Även om det fanns en liten eftergift till Johan Pehrson om att se över ev direktiv till en utredning om Ordningslagen. Om en sådan utredning blir verklighet har vi anledning att vara oroliga. Dels för att lagförslag brukar vara luddigt skrivna och öppna för "tolkningar". Se bara hur Lagen om hets mot folkgrupp har vantolkats i strid med förarbetena. Där erkänns att det kan förekomma hets mot svenskar. Men numera tolkas lagen så att hets mot svenskar är en icke-fråga.

Jens Ganman har uttryckt sig väldigt väl i frågan. Fritt ur minnet så menar han att vi skall utreda hur skyddet för yttrandefriheten kan stärkas. De hot som yttrandefriheten står inför, både hemmavid och från utländska krafter, gör att försvaret av yttrandefriheten skall vara ovillkorligt.

Nu till skolan. Det sägs att vi alla har synpunkter på skolan. Även sådana som jag som lämnade skolan för 50 år sedan. Tack Anna-Karin för en väldigt klargörande genomgång. Inte särskillt upplyftande men viktigt. Jag hade turen att genomgå Realskolan. Sen var det dags för "Det Nya Gymnasiet". Som väl var var dinosaurierna kvar som lärare, så det var hyfsat bra ändå. När vi gick ut gymnasiet vägrade "min" halva av klassen att bära studentmössan, eftersom vi tyckte att vi inte gjort oss förtjänta av den.

Ett litet sidospår. Jag läste en gång att på 50-talet var lärarlöner i paritet med riksdagsmäns löner. Numer tror jag att riksdagsmän tjänar minst dubbelt så mycket. Jag har sökt både på SCB och Affes Statistikblogg utan resultat.

Expand full comment

Tack så mycket Wyndham! Du uttrycker dig så elegant.

Expand full comment

Gillar Rak Höger högt. Dagens podd tar 58 min, tid är dyrbar. Textalternativ bör finnas. Med vänlig hälsning, Goran Lundquist

Expand full comment

Jag förstår vad du menar, men är det en text kan du inte göra något annat samtidigt som du läser. En pod kan du ju lyssna på medan du reser (bil/buss/tåg etc) eller diskar och städar.

Expand full comment

Du tog upp det här koranbränningarna också. Där vill jag framföra denna åsikt:

Att vem som helst (oberoende medborgarskap, även inrest) kan stå i kö för att som ensam demonstrant få bränna koraner i Sverige på valfri (provokativ) plats i skydd av svensk polis är en extrem crème-de-la-crème-/lyxvariant av yttrandefriheten som kostar svenska folket multum.

Expand full comment

Tack!

Expand full comment

Koranen är perfekt, den kan och får inte ändras enligt dogmerna. Den innehåller ett flertal verser som handlar om otrogna, kafirer. Verserna beskriver hur dessa (bla jag då) ska behandlas. Det utesluter ingalunda ekonomisk ojämlikhet, tvång, våld och död. Jag kan inte för mitt liv förstå hur jag ska fås att respektera detta. Få som uttalar sig har studerat ämnet.

Verserna i denna bok, som jag hellre diskuterar än eldar upp, är inte i kronologisk ordning. Andra har gjort det och jämfört med Haditherna, som beskriver profetens liv. Obegripliga verser blir plötsligt lättare att förstå och ett intressant mönster framträder. Det gör mig inte benägen att hylla skriften, som till stor del är politik av 600-talets snitt.

När det gäller lärarutbildningen, så kan jag tycka att det var ett stort misstag att försvåra vägen från universitetsexamen till undervisning på gymnasiet.

På 90-talet åtog jag mig ett par föreläsningar för studenter på Lärarhögskolan. Jag lånade mina barns böcker från gymnasiet och gjorde kraftiga förenklingar, som ett försök till anpassning. För svårt var omdömet efteråt. Tråkigt, men jag var lättad över att mina barn redan lämnat gymnasiet.

Vi får hoppas att det kan bli bättre med dagens regering och att kunskap uppvärderas. Tyvärr ser man flera negativa effekter i samhället av de lättsinniga reformerna dessförinnan. Postmodernism framstår stundtals som en härva av lögner.

Expand full comment