En huvudlös digitaliseringsstrategi och otaliga ”anpassningar” har gjort att alltför många svenska elever inte lär sig skriva.
Så inledde Paulina Neuding sin första artikel, i vad som blev en serie artiklar, om hur barn inte får lära sig skriva ordentligt i svenska skolan. Framför allt lär sig inte svenska barn att skriva för hand i samma utsträckning som tidigare. Men gör det något då, när vi ändå har datorer och telefoner? Varför ska vi fortsätta med handskrift?
I dagens podd pratar vi om detta, och om skolan, skrivande och läsande mer generellt. Och varför man inte kan gå vidare till nästa nivå om man inte har med sig det mest basala.
Paulina Neudings artiklar om analfabetiseringen i svenska skolan, i Svenska Dagbladet:
Del 1: Får ditt barn lära sig skriva?
Del 2: Agera mot skolans analfabetisering
Del 3: Analfabetiseringen: detta måste göras
Podden är en del av Rak höger, som är Sveriges allra minsta mediehus (till och med mindre än Kvartal). Varje tisdag får prenumeranter ett nytt avsnitt Rak höger, varje torsdag ett nytt avsnitt med podden Under all kritik, och varje söndag en ny text.
Podden går att hitta i appar där poddar finns. Eller så kan man lyssna i Substackappen, om man vill.
Skriv gärna en recension i Apple Podcasts, så hjälper ni andra att hitta podden!
En sista sak…
Om du tycker att det du tar del av här är värdefullt, så överväg gärna att bli en betalande prenumerant. Det är tack vare dig som jag och de andra på Rak höger, där även Under all kritik ingår, kan fortsätta vara självständiga röster.
Låt vårkänslorna ge dig en rak höger!
Utgivaren ansvarar inte för kommentarsfältet. (Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) vill att jag skriver ovanstående för att visa att det inte är jag, utan den som kommenterar, som ansvarar för innehållet i det som skrivs i kommentarsfältet.)
This is a public episode. If you’d like to discuss this with other subscribers or get access to bonus episodes, visit www.enrakhoger.se/subscribe
Hosted on Acast. See acast.com/privacy for more information.
Share this post