Rak höger med Ivar Arpi
Under all kritik
Putsade budskap när universiteten blir PR-byråer
2
5
Preview
0:00
-16:56

Putsade budskap när universiteten blir PR-byråer

När universitet blir PR-byråer försvinner forum där medarbetare kan tala fritt med varandra. Vi granskar vad som händer när interna tidningar läggs ner och kommunikationen blir allt mer strategisk.
2
5

När akademin börjar låta som en reklambyrå, var tar de friare diskussionerna vägen? Lunds universitets magasin, LUM, föddes ur 1968 års revolutionära anda – men nu tystnar det för gott. Universitetsledningen menar att kommunikationen måste bli mer effektiv, strategisk och värdeskapande. Men vad betyder det egentligen? Och vad händer när den akademiska offentligheten ersätts av putsade budskap?

Bli prenumerant!

I veckans avsnitt av Under all kritik dissekerar Anna-Karin och Ivar den oroande trenden där lärosäten skrotar sina egna tidningar och i stället satsar på kommunikatörer, vars främsta uppdrag är att skydda universitetets varumärke snarare än att försvara akademisk frihet. Varför har begrepp som "strategisk kommunikation" och "helhetssyn" blivit ledord i universitetsvärlden – och vad säger det om hur ledningarna ser på sig själva?

Vi reder ut varför kommunikatörerna får allt större inflytande över vilka röster som får höras – och vilka som tystas.

Share

Listen to this episode with a 7-day free trial

Subscribe to Rak höger med Ivar Arpi to listen to this post and get 7 days of free access to the full post archives.