
Har du ändrat dig om migrationen, Fredrik Segerfeldt?
Vad kan nordafrikanska författare lära oss om integrationen i Sverige? En hel del, visar Fredrik Segerfeldt i en ny bok. Vi pratar migration, identitet och varför han konverterade till islam.
Fredrik Segerfeldt är inte någon som är särskilt mån om att stryka medhårs. När han inte håller med så låter han omgivningen veta det. Jag vet av egen erfarenhet. Det senaste tio åren har vi oftast befunnit oss på var sin sida av den dominerande konfliktlinjen i vår tid – migrationen. Jag har länge förespråkat en restriktiv linje, han har förespråkat en generös. Vem av oss har haft mest rätt? Kan man ens tänka så? Mot slutet av dagens avsnitt pratar vi faktiskt om detta, och om han ändrat uppfattning eller inte. Vi pratar även om att räkna på fattigdom, som Lena Andersson gjorde, och han gjorde långt innan.
Men han är också en briljant författare, som skrivit fjorton böcker. Den senaste, helt färsk från tryckeriet när vi spelade in, är den som vårt samtal främst handlar om – Från Casablanca till orten (Timbro) – som är en utforskning av vad nordafrikansk litteratur kan lära oss om migrationserfarenheter, att befinna sig mitt emellan, hybrididentiteter och efterkoloniala smärtområden. På många sätt är detta den andliga uppföljaren till Den svarte mannens börda (Timbro) som gavs ut 2018. Om det en grundlig sågning av postkolonialismen som ideologi, och dess felaktiga påståenden, så är den aktuella boken ett försök att ta det bästa från postkolonialismen på allvar.
Det är ett långt samtal, men så är ämnet, eller snarare ämnena, något som är både samhällsrelevant och spännande.
En sista sak…
Om du tycker att det du tar del av här är värdefullt, så överväg gärna att bli en betalande prenumerant. Det är tack vare dig som jag och de andra på Rak höger, där även Under all kritik ingår, kan fortsätta vara självständiga röster.
Låt vårkänslorna ge dig en rak höger!
Inför varje podd…
Inför varje avsnitt av podden diskuterar jag ämnet med er och tar med era frågor till samtalet. Det ni behöver göra för att delta i samtalet är att ladda ned Substackappen och vara med i Rak högers chatt. Många är redan med, men jag hoppas givetvis på fler.
För att gå med i chatten behöver du ladda ner Substackappen, som nu finns tillgänglig för både iOS och Android. Chattar skickas via appen, inte e-post, så slå på push-notiser så att du inte missar konversationen när den händer.
How to get started
Download the app by clicking this link or the button below. Substack Chat is now available on both iOS and Android.
Open the app and tap the Chat icon. It looks like two bubbles in the bottom bar, and you’ll see a row for my chat inside.
That’s it! Jump into my thread to say hi, and if you have any issues, check out Substack’s FAQ.
Utgivaren ansvarar inte för kommentarsfältet. (Myndigheten för press, radio och tv (MPRT) vill att jag skriver ovanstående för att visa att det inte är jag, utan den som kommenterar, som ansvarar för innehållet i det som skrivs i kommentarsfältet.)
Har du ändrat dig om migrationen, Fredrik Segerfeldt?
Tyvärr. Att du, Fredrik, konverterade till islam är att underkasta sig totalisarismen. En barnslig tro att det bara är en lek. Jag har bara varit i Marocko 14 dagar, charterturist. Men jag har bott i Arabländer 10 år och 8 år Östafrika. Där tar man religion på allvar. Begriper du inte att vad du gör är att legitimera tolerans mot intolerans. Du sätter allt på spel för dina och mina barn och barnbarn. Med vilken rätt? Se dig omkring i Sverige idag. Tycker du om vad du ser? Resultatet vi kan se beror på den relativisering som du tycks företräda. "Javisst kan jag konvertera till islam, bara jag får kn*ll*". Enligt sharia är att lämna islam belagt med dödsstraff. En muslimsk man kan ta en ickemuslimsk kvinna till hustru. Du har själv bekräftat att det omvända inte är tillåtet. Att ställa upp på detta är Idioti! Ursäkta mitt ovänliga språk, men frihetens och demokratins dödgrävare måste få höra vad som står på spel.
It's the technology stupid! Som har gjort västvärlden till bra, rika och demkratiska samhällen.
I andra frågor är det svårt att ta Fredrik Segerstedt på fullt allvar.
Visst, man kan som Fredrik Segerfeldt argumentera för att människor borde ha rått att bosätta var de vill, men då måste man avveckla de nuvarande nationalstaterna, deras lagstiftning, deras skatte- och pensionssystem och i Sveriges fall den tokiga grundlagens 2:a paragraf i 1:a kapitlet som stadfäster att det är det politiska systemets uppgift att ge arbete, bostad, försörjning, sjukvård och utbildning till alla som lever i Sverige.