25 Comments

Tack Anna-Karin! Skrämmande! Och med ett favoritord bland politiker: "oacceptabelt", det som händer i skolan idag. Barn testar gränser. Det går inte att bemöta "lågaffektivt" och undvikande.

Expand full comment

Det lågaffektiva som generell metod har förstört otroligt mycket i svensk skola!

Expand full comment

Jag hatar nästan orden "oacceptabelt" efter att man hört detta från politiker av olika slag. MEN GÖR NÅGOT DÅ! vill jag skrika. Vem sjutton är hjälpt av att höra att något är oacceptabelt?

Expand full comment

Imponerande!

Ledarna i skolan och i ansvariga nämnder uppträder svagt och ryggradslöst genetmot de elever/grupper som behöver lära sig vanlig hyfs , alternativt skiljas från undervisningen.. Priset för denna svaghet får de skötsamma eleverna och personalen betala.. Precis som i övriga samhället: tillåts buset bestämma.

Mycket bra gjort av föräldrarna i artikeln!

Expand full comment

Tack för responsen, Ulla! Visst är det så. Det som också sker är att det dåliga beteendet smittar av sig: det sker en normförskjutning för hela gruppen. Det är vad jag är rädd för inför höstterminen.

Expand full comment

Sverige behöver faktiskt avsocialdemokratiseras. Det går inte att driva ett samhälle enligt Socialdemokratiska principer.

Expand full comment

Tyvärr har exempelvis moderaterna varit pinsamt ointresserade av att utveckla och driva en borgerlig skolpolitik.

Expand full comment

Tyvärr har M har varit fega inför pk-folkets åsikter. Hur tar vi oss ur det här?

Expand full comment

Sverige behöver koloniseras av Finland under ett par generationer. En riktig surfinne som Guvernör med oinskränkt makt är vad som behövs. Den svenska konsensuskulturen har förstört Riksdagen där alla kompromissat bort sina utgångspunkter.

Expand full comment

Håller med dig helt!

Expand full comment

Förnekelse och utsmetande av ansvar. En svensk paradgren. Ett fåtal individer tillåts förstöra för den stora skötsamma gruppen. En spegel av vårt Sverige i stort. Skillnaden är att vi vuxna ofta kan glida undan, välja att inte behöva möta drägget. Barnen har inte denna möjlighet. De tvingas in i ett kollektiv med individer helt utan gränser och uppfostran. Svaga vuxna ledare saknar förmåga att reda ut kaoset som vi röstat fram. Du skriver inte vad det är för elever som jävlas, för att du är korrekt och inte vill stigmatisera en grupp/sort/etnicitet/kultur. -Väluppfostrad. Tyvärr så gör detta att ansvaret läggs på alla och ingen. "Svenskarna" blivit våldsammast i europa, men alla vet precis vad som skett. Rätta mig om jag har fel.

Expand full comment

I just det här fallet fanns/finns inget sådant mönster. Inte i grupperna jag skriver om. Däremot är jag helt med dig: skolans ordningsproblem förstärks av de kulturkrockar som uppstår dagligen och stundligen pga ansvarslös migrationspolitik.

Expand full comment

Jag satt en gång i skolnämnden i en kommun. Där fanns också lärare. När jag påpekade att alla barn ska behandlas lika dvs man ska ha samma krav på uppförande oavsett var man kommer ifrån. En självklarhet kan tyckas, men läraren tittade besvärat ner i bordet och sa att man inte kunde begära detta eftersom vissa etniciteter inte är vana att respektera kvinnor. Men då är det väl väldigt bra om de lär sig att det gör vi i vårt land tänker jag. Inte för att vara elak - tvärtom för att lära dem hur man beter sig för att passa in. Hur har vi blivit på det här viset?

Expand full comment

Bra jobbat. Fint folkrörelsearbete.

.

Expand full comment

Tack!

Expand full comment

Hej Anna-Karin….Det här är förfärande läsning men har man följt skoldebatten det senaste decenniet är man inte förvånad, utvecklingen i svensk skola är bara negativ. Du går väldigt grundligt till väga och lyckas komma en bra bit på vägen trots skolsystemets cementerade bakvända värdegrund. Jag tror få orkar driva frågan upp på politisk nivå vilket är nödvändigt för att få en förändring till stånd och samtidigt involvera pressen som ni gör. Blir intressant att höra om uppföljningen av detta skoldrama till hösten, vilka konsekvenser får det för dessa, en handfull ”juveler” som medvetet förstör för alla övriga i skolan. Det som alltså inte förtäljs är vilka dessa elever är, denna rädsla att inte särskilja dem är del i problemet inte bara byta ut skolledningen, annars ingen förändring tänker jag mig.

Expand full comment

Jag tror också att det finns elevgrupper som behöver en annan sorts undervisning och ett annat slags sammanhang än en storgrupp. Idén om inkludering till varje pris har varit destruktiv.

Expand full comment

Skulle det hjälpa att göra skolorna statliga och begränsa till ett fåtal friskolor som visar att de verkligen är superbra? Lägga ner alla religiösa friskolor - religion är en sorts hjärntvätt i alldeles för tidig ålder. Man bör vara mogen med konsekvenstänkande för att ta ställning. Sedan måste det finnas fungerade tillsynsmyndigheter med muskler att åtgärda så snart något börjar gå fel. Det måste ske något genast när något börjar gå fel.

Expand full comment

Tyvärr är skolan i förfall, dåliga ledare, kassa politiker och lärare som bakbinds hela tiden.Föräldrarna tar inte heller sitt ansvar, ser ingen ljusning utan det blir bara värre.

Vill du ditt barn väl, engagera dig, det tjänar alla barn på.

Expand full comment

Sant! Tror också att vi behöver enorma insatser för att locka toppstudenter till läraryrket. Just nu är det tyvärr motsatt grupp som söker sig till skolan.

Expand full comment

Tack Anna-Karin och övriga föräldrar!

Jag bor i Åby utanför Norrköping där politiker och tjänstemän lade ner den väl fungerande Sandtorpsskolan (f-3, 4 klasser) 2022 trots kraftfullt motstånd från föräldrar och lokalsamhälle. Alla barn flyttades till den större nyligen utbyggda Åbymoskolan som redan var för liten så man fick bygga baracker för 5-6 mellanstadieklasser på parkeringen utanför idrottshallen. Sandtorpsskolan som revs liksom förskolan intill för bygge av en ny större förskola som kanske är klar 2025/26?

Känner igen kommunens sätt att kommunicera och även i Åby var det en riktigt stor grupp föräldrar som framförde krav på bättre planering, stopp för stuprörstänk (Sandtorpsskolan hade nybyggd lekplats och utmärkt gymnastikhall mm när den revs) samt bättre kompetens om bland annat vad gäller inverkan av skolans storlek på barn i olika åldersgrupper. Övergången från socialiststyre till borgerligt inger visst hopp men tjänstemännen är i princip samma så kompetensen verkar låg och systemet är ineffektivt.

Mvh Per

Expand full comment

Det är hårresande läsning men jag är inte alls förvånad, redan 1990 såg jag exakt samma tendenser i en skola i östra Malmö där jag var på studiebesök i en 7 klass elever. Keps på inomhus (kanske en bagatell), benen på på bordet , elever som kom och gick in och ut ur klassrummet stup o kvarten. En allmän oreda hela tiden där knolla din mamma var det mest förekommande meningen! När jag frågade dom två lärarna varför dom tillät det här sa dom bara vad ska vi göra ! Jag hade då själv två vuxna barn som gått ur grundskolan och har aldrig sett något liknande när mina barn gick i skolan. När jag gick ifrån skolan tänkte det här kommer gå åt pipsvängen med den svenska skolan och betänk att detta VAR 1990!!

Nä det här flummeriet som ledande politiker har låtit växa fram är en katastrof för våra svenska skolbarn . Det värsta är att INGEN politiker vågar ta ansvar för den flatheten som nu finns i skolan idag där eleven sätter agendan. Jag tycker verkligen synd om alla de barn som vill gå i skolan för att lära sig något . Så vems är då felet ! Ja inte är det elevens utan det är dom vuxna

Expand full comment

Hur kan det få gå till så här i vårt land. Jag fattar inte! Ska det behövas handlingskraftiga föräldrar som har ork och tid, utöver sina ordinarie jobb och handhavande av sina familjer, att ta itu med sådant här. Och VARFÖR?? Varför reagerar inte rektor? Varför vill hen inte åtgärda problemen? Helt obegripligt! Jag har i mina kretsar förordat att man inför varje terminsstart ska börja fråga eleverna om de vet varför de går i skolan. De behöver ett klart mål och en tydlig, pedagogisk förklaring om de möjligheter som ges i livet för dem som verkligen försöker tillgodogöra sig undervisningen - efter bästa förmåga. En lärare jag framförde detta till på lågstadiet blev upprörd och tyckte absolut inte att barn behöver ha något mål för sitt skolliv. Sådana människor borde inte bli lärare. Självklart är det inte meningen att lägga bördor på barnen - bara vifta lite med de möjligheter som ges med utbildning och att det finns många val att göra i livet - praktiska och teoretiska. Denna information/diskussion ska ges med positivitet och glädje - något väldigt trevligt att se fram emot för alla.

Expand full comment

Herregud! Hoppas att det här löser sig. Verkar vara samma kaos i ledningen som i klassrummen. Tråkigt att ni var tvungen att dra detta så långt.

Expand full comment

Väldigt välskriven krönika om det tandlösa skolstyrningen och påföljderna för ohörsamhets o stökiga elever.

Många fler skolor kommer att haverera om inget görs snart.

Många lärare vill sluta och vill gå till andra skolor för att miljön är detsamma.

Tråkig utveckling av skolan o samhället i stort. Det som beskrivs om skolan gäller för Sverige som helhet. Ett land i förfall där Socialdemokrater o Magdalena Andersson som är ytterst ansvariga för utvecklingen, står o berättar sagor för ohörarna o vill tillrättalägga saker historiskt o oroar sig för hur historiebeskrivningen kommer att uppfattas. Sverige håller med raska steg gå mot anarki eftersom de flesta brottslingar är inte rädda för brottsföljderna (rabatterade o välbehövliga pauser i brottskarriären med vistelser på statens anstalter som lätt kan liknas vid hotellvistelser).

Expand full comment